Publicación:
Sound words; a phonemic strategy for the development of pronunciation in kindergarten sStudents

dc.contributor.advisorLeón Castro, Aura Cristina
dc.contributor.advisorLargo Rodríguez, Jose David
dc.contributor.authorTorres Piraquive, María Paula
dc.date.accessioned2024-07-02T22:06:01Z
dc.date.available2024-07-02T22:06:01Z
dc.date.issued2024-05
dc.description.abstractThe present research explores the didactic teaching strategy of sound words which implements the teaching of vowels through rhythmic syllables. This strategy aims to develop students' phonemic awareness for the development of their pronunciation skills by making it more interactive and encouraging greater engagement. Therefore, the aim is to investigate the impact of implementing the sound word strategy on the development of phonemic awareness in a group of kindergarten students learning English as a foreign language and its influence on their pronunciation skills. Based on this, the study adopted an action research approach to collect data on implementing phonemic teaching strategies with a group of William Kilpatrick kindergarten teachers through semi-structured interviews. The analysis will be conducted using an action research approach. It is thus expected that a curricular unit will be implemented to observe the functioning of this teaching strategy and enable students to be better able to recognize and produce the sounds of the language, which, in turn, could improve their pronunciation competence, understanding the impact of implementing phonemic strategies at an early stage and its contribution to the English language learning processeng
dc.description.abstractLa presente investigación explora la estrategia de enseñanza didáctica de las palabras sonoras que implementa la enseñanza de las vocales a través de sílabas rítmicas. Esta estrategia pretende desarrollar la conciencia fonémica de los alumnos para el desarrollo de sus habilidades de pronunciación, haciéndola más interactiva y fomentando un mayor compromiso. Por lo tanto, el objetivo es investigar el impacto de la aplicación de la estrategia de palabras sonoras en el desarrollo de la conciencia fonémica en un en un grupo de alumnos de preescolar que aprenden inglés como lengua extranjera y su influencia en su pronunciación. Para ello, el estudio adoptó un enfoque de investigación-acción para recopilar datos sobre la aplicación de estrategias de enseñanza fonémica con un grupo de maestras del jardín de infancia William Kilpatrick mediante entrevistas semiestructuradas. William Kilpatrick mediante entrevistas semiestructuradas. El análisis se llevará a cabo utilizando un enfoque de acción. Así, se espera implementar una unidad curricular para observar el funcionamiento de esta estrategia didáctica y permitir que los alumnos sean más capaces de reconocer y y producir los sonidos de la lengua, lo que, a su vez, podría mejorar su pronunciación competencia, comprendiendo el impacto de la implementación de estrategias fonémicas en una etapa temprana y su contribución al proceso de aprendizaje de la lengua inglesaspa
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameLicenciado en lenguas extranjerasspa
dc.description.editionspa
dc.description.programEducación y Ciencias Sociales (ESECS)spa
dc.format.extent70 hojasspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.citationTorres Piraquive, Maria Paula. (2024). Sound Words; a Phonemic Strategy for the Development of Pronunciation in Kindergarten Students. Fundación Universitaria Juan N. Corpasspa
dc.identifier.instnameFundación Universitaria Juan N. Corpasspa
dc.identifier.reponameRepositorio Institucional Fundación Universitaria Juan N. Corpasspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.juanncorpas.edu.co/spa
dc.identifier.urihttps://repositorio.juanncorpas.edu.co/handle/001/241
dc.language.isoengspa
dc.publisherFundación Universitaria Juan N. Corpasspa
dc.publisher.facultyEscuela de Educaciónspa
dc.publisher.placeBogotá D.C.spa
dc.relation.indexedRedColspa
dc.relation.referencesAntonacci, P. A., & O’Callaghan, C. M. (2012). Promoting literacy development: 50 research-based strategies for k–8 learners. In Promoting Literacy Development: 50 Research-Based Strategies for K-8 Learners. SAGE Publications Inc. https://doi.org/10.4135/9781452230634spa
dc.relation.referencesAbad, J. V. (2013). Pedagogical Factors that Influence EFL Teaching: Some Considerations for Teachers’ Professional Development (Vol. 15, Issue 1).spa
dc.relation.referencesAlam, S., & Kizlik, B. (2012). Compiled by Measurement, Assessment, and Evaluation in Education. http://drjj.uitm.edu.myMobile:+60193551621http://www.adprima.com/measurement.htmspa
dc.relation.referencesArias, R. (2020). The impact of phonemic awareness in pronunciation and language development in English language learners.spa
dc.relation.referencesAkhatovna, K. O. (n.d.). Texas Journal of Multidisciplinary Studies Teaching Pronunciation Skills. https://zienjournals.comspa
dc.relation.referencesAntonacci, P. A., & O’Callaghan, C. M. (2012). Promoting literacy development: 50 research-based strategies for k–8 learners. In Promoting Literacy Development: 50 Research-Based Strategies for K-8 Learners. SAGE Publications Inc. https://doi.org/10.4135/9781452230634spa
dc.relation.referencesColombian Political Constitution of 1991 [const]. Art. 67. July 7th, 1991 (Colombia)spa
dc.relation.referencesCommission of Human Rights. (1979). Belmont Report.spa
dc.relation.referencesCommission of Human Rights. (1979). Belmont Report. https://www.hhs.gov/sites/default/files/informe-belmont-spanish.pdfspa
dc.relation.referencesCrespo-Eguílaz, N., Narbona, J., Peralta, F., & Repáraz, R. (2006). Medida de atención sostenida y del control de la impulsividad en niños: Nueva modalidad de aplicación del Test de Percepciǒn de Diferencias “Caras.” Infancia y Aprendizaje, 29(2), 219–232. https://doi.org/10.1174/021037006776789926spa
dc.relation.referencesElish-Piper L. (2010). Raising Readers: Tips for Parents.spa
dc.relation.referencesFco Cervera, J., & Ygual, A. (2001). Evaluación e intervención en niños con trastornos fonológicos y riesgo de dificultad de aprendizaje de la lectura y escritura.spa
dc.relation.referencesGreiff, S., Naidin, S., Arens, K. A. K., Caviola, S., Jameson, M., Mccarthy, K., Sailer, M., Aguilar, S., Allen, L., Bae, C., Belacchi, C., Bong, M., Britt, M. A., Burić, I., Dowell-Nixon, N., Follmer, D. J., Francis, D., Goetz, T., Guay, F., ... Kaufman, J. (2020). Learning and individual differences. www.elsevier.com/locate/lindifspa
dc.relation.referencesGiovanni, W., & Daza, I. (n.d.-b). Investigación educativa desde un enfoque cualitativo: la historia oral como método. https://hal.science/hal-02528588spa
dc.relation.referencesGuevara, D., & Ordoñez, C. (2012). Teaching English to very young learners through authentic communicative performances.spa
dc.relation.referencesGilakjani, A. P. (2016). English Pronunciation Instruction: A Literature Review. In International Journal of Research in English Education (Vol. 1, Issue 1). www.ijreeonline.comspa
dc.relation.referencesKennedy, S., & Trofimovich, P. (2010). Language awareness and second language pronunciation: A classroom study. Language Awareness, 19(3), 171–185. https://doi.org/10.1080/09658416.2010.486439spa
dc.relation.referencesLindahl, K. M., & Sayer, P. (2018). Early EFL Instruction and L1 Literacy. Colombian Applied Linguistics Journal, 20(2), 170–184. https://doi.org/10.14483/22487085.12900spa
dc.relation.referencesLai, Y.-S., Tsai, H.-H., Yu, P.-T., & Hsu, J.-M. (2007). A Multimedia Learning System Using HMMs to Improve Phonemic Awareness for English Pronunciation.spa
dc.relation.referencesLaurence, L. (1996). Phonological Impairment.spa
dc.relation.referencesLaw 115 of 1994. General education law. February 8th, 1994. O. J. No. 41. 214spa
dc.relation.referencesLaw 1581 of 2012. Personal Data Protection Law. October 18th, 2012 O. J. 48587spa
dc.relation.referencesMehigan, G. (n.d.). Phonological Awareness primary. www.ncca.ie/primaryspa
dc.relation.referencesMunro, J. (n.d.). Phonological and phonemic awareness : Their impact on learning to read prose and to spell.spa
dc.relation.referencesMaxwell, J. A. (2012). The Importance of Qualitative Research for Causal Explanation in Education. Qualitative Inquiry, 18(8), 655–661. https://doi.org/10.1177/1077800412452856spa
dc.relation.referencesMonsalve, S., & Correal, A. (2006). Children’s Oral Communication in English Class Activities: An Exploratory Study.spa
dc.relation.referencesMontes, N. J., & Thesis, L. (2018). LESSONS BASED ON VISUAL AIDS FOR VOCABULARY LEARNING Contextualized Lessons Based on Visual Aids for Children’s Vocabulary Learningspa
dc.relation.referencesOzfidan, B., & Burlbaw, L. M. (2019). A Literature-Based Approach on Age Factors in Second Language Acquisition: Children, Adolescents, and Adults. International Education Studies, 12(10), 27. https://doi.org/10.5539/ies.v12n10p27spa
dc.relation.referencesOsorio de Sarmiento, M, CELY BETANCOURT, B, Ortiz-Vergara, M, Benito, J, Herrera Mateus, C, Bernal, A, Zuluaga Osorio, N y Univio Molano, J. (2020). Tendencias en la formación de docentes de lenguas extranjeras y necesidades de los contextos educativos de educación básica y media en Colombia. Fundación Universitaria Juan N. Corpas. Centro Editorial. Ediciones FEDICOR.spa
dc.relation.referencesPoeppel, D., & Assaneo, M. F. (2020). Speech rhythms and their neural foundations. In Nature Reviews Neuroscience (Vol. 21, Issue 6, pp. 322–334). Nature Research. https://doi.org/10.1038/s41583-020-0304-4spa
dc.relation.referencesPatricia, S., & Bernal, Q. (2016). Perspectivas de la Investigación en Pedagogía de la Lengua Materna y la Literatura Facultad de Ciencias y Educación.spa
dc.relation.referencesPalacio, C. G. (2010). Strategies to Help ESL Students Improve their Communicative Competence and Class Participation: A Study in a Middle School.spa
dc.relation.referencesSwadesh, M., & Voegelin, C. F. (2015). Linguistic Society of America A Problem in Phonological Alternation. In Source: Language (Vol. 15, Issue 1). http://www.jstor.orgURL:http://www.jstor.org/stable/409403spa
dc.relation.referencesSánchez, C. (2020). Citing laws and legal documents. Bibliographic Reference. APA Norms (7th edition). https://normas-apa.org/referencias/citar-leyes-documentos-legales/spa
dc.relation.referencesWei, M. (2006). A Literature Review on Strategies for Teaching Pronunciation.spa
dc.relation.referencesVelásquez Gutiérrez, E., Felipe, A., Duque, C., Daniel, A., & Quintero, M. (2021). Theoretical foundations for the assessment of bilingualism in the early childhood.spa
dc.relation.referencesVergara-Pareja, C. M., Nielsen-Niño, J. B., & Niño-Vega, J. A. (2021). La gamificación y el fortalecimiento de la habilidad oral en inglés a niños de primera infancia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3), 569–578. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n3.2021.13355spa
dc.rightsTodos los derechos reservados conforme a la ley. Se permite la reproducción citando fuente. El pensamiento que se expresa en esta obra, es exclusiva responsabilidad de los autores y no compromete la ideología de la Fundación Universitaria Juan N. Corpas.spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.rights.licenseAtribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/spa
dc.subject.proposalPronunciationeng
dc.subject.proposalPhonemic awarenesseng
dc.subject.proposalLearning strategieseng
dc.subject.tdcLenguaje y educación - Educación bilingüe
dc.subject.tdcBilingüismo - Pronunciación
dc.subject.tdcLingüística - Fonética
dc.titleSound words; a phonemic strategy for the development of pronunciation in kindergarten sStudentsspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos

Bloque original

Mostrando 1 - 2 de 2
Cargando...
Miniatura
Nombre:
MariaPaulaTorresPiraquive_2024.pdf
Tamaño:
2.98 MB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Cargando...
Miniatura
Nombre:
Cesión de Derechos patrimoniales de Autor simple-FUJNC..pdf
Tamaño:
57.04 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Descripción:
Cesión de Derechos patrimoniales de Autor simple-FUJNC.

Bloque de licencias

Mostrando 1 - 1 de 1
Cargando...
Miniatura
Nombre:
license.txt
Tamaño:
14.45 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: