Publicación: Humour as a learning strategy for speaking in English in second semester students at FUJNC
dc.contributor.advisor | León Castro, Aura Cristina | |
dc.contributor.advisor | Camero Gutiérrez, Jonatan Steveson | |
dc.contributor.author | Muñoz Medina, Juan Camilo | |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T20:41:00Z | |
dc.date.available | 2024-07-02T20:41:00Z | |
dc.date.issued | 2024-03 | |
dc.description | Ilustraciones y tablas | spa |
dc.description.abstract | Learning a second language continues to be a challenge for many people, since it implies not only handling the four basic communication skills, but also learning a second culture and how it is reflected in the language. Previous research has shown that with humorous strategies such as stand up comedy, these challenges can be worked on and overcome.However, deeper research is needed on how it can foster speaking skill learning, meaningful learning, and the type of humor that should be used in the classroom. That is why this qualitative study will seek, through action research in students in the second semester of a degree in foreign languages, to know how humor is used in learning a second language and what benefits this humorous approach could have. | eng |
dc.description.abstract | Aprender una segunda lengua sigue siendo un reto para muchas personas, ya que implica no sólo manejar las cuatro destrezas comunicativas básicas, sino también aprender una segunda cultura y cómo se refleja en el idioma. Investigaciones anteriores han demostrado que con estrategias humorísticas Sin embargo, se necesita una investigación más profunda sobre cómo puede fomentar el aprendizaje de una segunda cultura. Sin embargo, es necesario profundizar en la investigación sobre cómo puede fomentar el aprendizaje de las destrezas orales, el aprendizaje significativo y el tipo de humor que debe utilizarse en el aula. de humor que debería utilizarse en el aula. Por eso, este estudio cualitativo tratará de, a través de la investigación-acción en estudiantes del segundo semestre de una licenciatura en lenguas extranjeras, conocer conocer cómo se utiliza el humor en el aprendizaje de una segunda lengua y qué beneficios podría tener este enfoque humorístico. | spa |
dc.description.degreelevel | Pregrado | spa |
dc.description.degreename | Licenciado en lenguas extranjeras | spa |
dc.description.edition | spa | |
dc.description.program | Educación y Ciencias Sociales (ESECS) | spa |
dc.format.extent | 65 hojas | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.citation | Muñoz Medina, Juan Camilo. (2024). Humour as a learning strategy for speaking in English in second semester students at FUJNC. Fundación Universitaria Juan N. Corpas | spa |
dc.identifier.instname | Fundación Universitaria Juan N. Corpas | spa |
dc.identifier.reponame | Repositorio Institucional Fundación Universitaria Juan N. Corpas | spa |
dc.identifier.repourl | https://repositorio.juanncorpas.edu.co/ | spa |
dc.identifier.uri | https://repositorio.juanncorpas.edu.co/handle/001/239 | |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.publisher | Fundación Universitaria Juan N. Corpas | spa |
dc.publisher.faculty | Escuela de Educación | spa |
dc.publisher.place | Bogotá D.C. | spa |
dc.relation.indexed | RedCol | spa |
dc.relation.references | Abdulmajeed, R. K., & Hameed, S. K. (2017). Using a Linguistic Theory of Humour in Teaching English Grammar. English Language Teaching, 10(2), 40. https://doi.org/10.5539/elt.v10n2p40 | spa |
dc.relation.references | Abida, F. I. N., Kuswardani, R., Purwati, O., Darma, D. B., & Widyastuti. (2020). The Use of Humor in Teaching Listening. Proceedings Of The International Joint Conference On Arts And Humanities (IJCAH 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.201201.147 | spa |
dc.relation.references | Abida, F. I. N., Kuswardani, R., Purwati, O., Darma, D. B., & Widyastuti. (s. f.). The Impact of a Linguistic Theory of Humour in Teaching Speaking Skill. Talenta Conference Series. Local Wisdom, Social, And Arts, 4(2). https://doi.org/10.32734/lwsa.v4i2.1191 | spa |
dc.relation.references | Alvarez, C. F. (2021). La risa y el humor como manifestación socio cultural para fomentar la enseñanza y el aprendizaje en las aulas.. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12209/16952. | spa |
dc.relation.references | Aranguren Peraza, G. (2007). La investigación-acción sistematizadora como estrategia de intervención y formación del docente en su rol de investigador. Revista de Pedagogía, 28(82). | spa |
dc.relation.references | Barrios Gaxiola, M. I., & Frías Armenta, M. (2016). Factores que Influyen en el Desarrollo y Rendimiento Escolar de los Jóvenes de Bachillerato. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63-82. | spa |
dc.relation.references | Bell, N., & Pomerantz, A. (2015). Humor in the Classroom. En Routledge eBooks. https://doi.org/10.4324/9780203082690 | spa |
dc.relation.references | Benavides, L. K. G. (2020). Desarrollo de la competencia comunicativa oral en inglés a través del enfoque comunicativo y el juego de roles. Revista Historia de la Educacion Colombiana/Revista Historia de la EducacióN Colombiana, 25(25). https://doi.org/10.22267/rhec.202525.86 | spa |
dc.relation.references | BENITEZ PANTOJA, L. D. (2020). IMPROVING SPEAKING SKILLS IN ENGLISH THROUGH A STUDENT CENTERED APPROACH IN THIRD SEMESTER STUDENTS OF THE MODERN LANGUAGES PROGRAM AT UNIVERSIDAD DEL CAUCA. UNIVERSIDAD ICESI. | spa |
dc.relation.references | Bermúdez Jiménez, J. R., y Y.J. Fandiño Parra (2012). El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de La Salle, (59), 99-124. | spa |
dc.relation.references | BETANCOURT MELO, J. A. (2019). EL EFECTO DEL HUMOR EN EL AULA. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 20101155009. | spa |
dc.relation.references | Castillo, M. (2013). La construcción de una competencia comunicativa en el aula como medio para la comprensión de las matemáticas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(6), 1-11. http://1- 11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/425 | spa |
dc.relation.references | Cook, G. (2000). Language play, language learning. Oxford University Press. | spa |
dc.relation.references | Cronquist, K., & Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. EL DIÁLOGO Liderazgo Para las Américas. | spa |
dc.relation.references | De Sarmiento, M. O. (2020). Investigar, un campo para: indagar, innovar, generar. Revista Paradigmas Socio-Humanísticos, 2(1), 7-8. https://doi.org/10.26752/revistaparadigmassh.v2i1.515 | spa |
dc.relation.references | Dueñas, F., Cardozo, D., & Peña, C. (2015). Developing speaking skills through speaking - oriented workshops. Enletawa Journal, 8 (2), 35 – 45. | spa |
dc.relation.references | Farahani, A. A. K., & Zahra, A. (2018). Incorporating Humor to Develop EFL Learner’s Speaking Ability and Willingness to Communicate. Journal Of Language Teaching And Research, 9(1), 205. https://doi.org/10.17507/jltr.0901.26 | spa |
dc.relation.references | Fernández-Poncela, A. M. (2019). El proceso emocional: el humor y la risa en la educación. Prospectiva, 285-315. https://doi.org/10.25100/prts.v0i28.6743 | spa |
dc.relation.references | Fernández-Solís, J. D. (2003). El sentido del humor como recurso pedagógico: Hacia una didáctica de las didácticas. Pulso, 26, 143-157. https://doi.org/10.58265/pulso.4912 | spa |
dc.relation.references | Firnandes, S., & Rozani Syafei, A. F. (2013). USING “STAND-UP COMEDY” IN TEACHING SPEAKING AT SENIOR HIGH SCHOOL. Journal Of English Language Teaching, 2(1), F. | spa |
dc.relation.references | Gómez , J. F. ., Restrepo, J. E., & Parra Fernández, E. . (2020). Estrategias comunicativas para enfrentar las dificultades al hablar en inglés en una universidad pública de Colombia. Signo Y Pensamiento, 39(77). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.eced | spa |
dc.relation.references | Harshavardhan, V., Wilson, D. D., & Kumar, M. V. (2019). Humour Discourse in Internet Memes: An Aid in ESL Classrooms. Asia Pacific Media Educator, 29(1), 41-53. https://doi.org/10.1177/1326365x19842023 | spa |
dc.relation.references | HernándezArteaga, Isabel (2012), “Investigación cualitativa: una metodología en marcha sobre el hecho social”, en Rastros Rostros, vol. 14. núm. 27, pp. 57-68 | spa |
dc.relation.references | Hymes, D. H. (1971). Acerca de la competencia comunicativa. En Llobera et al. (1995). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa. | spa |
dc.relation.references | Johnson, R. B., & Christensen, L. (2013). Educational research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. SAGE Publications, Incorporated. | spa |
dc.relation.references | Juasisba, B. A. (2019). EXPLORING THE IMPLEMENTATION OF STAND UP SPEAK PROGRAM TO ENHANCE STUDENTS’ SPEAKING SKILL. http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/25964 | spa |
dc.relation.references | Kalmbach Phillips, D., & Carr, K. (2010). Becoming a Teacher through Action Research: Process, Context, and Self-Study (2.a ed.). Routledge. | spa |
dc.relation.references | Kizlik, R. J. (s. f.). A description of educational measurement, assessment, and evaluation. Copyright 2014 Robert Kizlik & Associates. http://www.adprima.com/measurement.htm | spa |
dc.relation.references | Kkm, S. (2020). RESEARCH METHODOLOGY (METHODS OF DATA COLLECTION). www.academia.edu.https://www.academia.edu/43590053/RESEARCH_METHODOLOGY_ME THODS_OF_DATA_COLLECTION_ | spa |
dc.relation.references | MacIntyre, P. D., & Gregersen, T. (2012). Affect: The Role of Language Anxiety and Other Emotions in Language Learning. En Palgrave Macmillan UK eBooks (pp. 103-118). https://doi.org/10.1057/9781137032829_8 | spa |
dc.relation.references | Madero, F. A. (2018). La habilidad de speaking en inglés, una propuesta lúdica para su desarrollo. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11371/2120 | spa |
dc.relation.references | Malihah, Noor. (2010). The Effectiveness of Speaking Instruction through Task-Based Language Teaching. Register Journal. 3. 10.18326/rgt.v3i1.1152. | spa |
dc.relation.references | Martin, R. (2007). The Psychology of humor: An integrative approach. Boston, MA: Elsevier Academic Press. | spa |
dc.relation.references | McAnally Salas, L., (2005).Educational design based on the dimensions of learning. Aperture, 5(1), 31-43. | spa |
dc.relation.references | Mónica, B. V., & David, V. R. W. (s. f.). Skillstorytelling as a strategy to improve speaking skill.CORE.https://core.ac.uk/display/84108551?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_c ampaign=pdf-decoration-v1 | spa |
dc.relation.references | Nunan, D. (2018). Second language acquisition. In The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. | spa |
dc.relation.references | Oring, E. (2003). Engaging humor. Champaign, IL: University of Illinois Press. | spa |
dc.relation.references | Rojas, T., & Del Carmen, M. (2018). La stand up comedy como mediación comunicativa, pedagógica y cultural. UNIVERSIDAD DISTRITAL FRANCISCO JOSÉ DE CALDAS.http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/14284/1/TibasosaRojasMariadelCar men2018.pdf | spa |
dc.relation.references | Ruíz, R. A. L., Cevallos, C. E. E., Arcaya, A. R., & Chuchuca, C. M. A. (2020). Filosofía de la educación en la formación docente inicial. Universidad Técnica de Machala. Publicaciones, 50(2), 87-101. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i2.13946 | spa |
dc.relation.references | Saive, A. (2021). Reír para recordar: mejora de la memoria en relación con el humor. Revista de PsicologíA, 20(1), 178-192. https://doi.org/10.24215/2422572xe125 | spa |
dc.relation.references | Sanabria Álvarez, M. (2020). Humor as a Didactic Strategy in the Learning of French and English at Los Andes University. Repositorio Institucional Séneca. http://hdl.handle.net/1992/54565 | spa |
dc.relation.references | Syafiq, Ahmad. (2012). HUMOR ENGLISH TEACHING MATERIAL FOR IMPROVING STUDENTS" SPEAKING SKILL WITH HIGH AND LOW LEARNING MOTIVATION. | spa |
dc.relation.references | Thwaite, A. (2019). Halliday ’s View of Child Language Learning: Has it been Misinterpreted? Australian Journal Of Teacher Education, 44(5), 3. | spa |
dc.relation.references | Tri Endarto, I. (2017). Systemic Functional Linguistics: A Brief Introduction. Forum Diskusi Basantara Yogyakarta. | spa |
dc.relation.references | VALENCIA MEJÍA, C., & CAÑAS PARRA, E. M. (2015). LANGUAGE GAMES AS A MEANS TO PROMOTE THE SPEAKING SKILL IN FIFTH GRADERS AT A STATE SCHOOL IN PEREIRA. UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA DE PEREIRA. | spa |
dc.rights | Todos los derechos reservados conforme a la ley. Se permite la reproducción citando fuente. El pensamiento que se expresa en esta obra, es exclusiva responsabilidad de los autores y no compromete la ideología de la Fundación Universitaria Juan N. Corpas. | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.rights.license | Atribución 4.0 Internacional (CC BY 4.0) | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.subject.proposal | Stand up comedy | eng |
dc.subject.proposal | Critical literacy | eng |
dc.subject.proposal | Meaningful learning | eng |
dc.subject.proposal | English Language Teaching | eng |
dc.subject.tdc | Lenguaje y educación - Educación bilingüe | |
dc.subject.tdc | Bilingüismo - Pronunciación | |
dc.subject.tdc | Aprendizaje - Juegos educativos | |
dc.title | Humour as a learning strategy for speaking in English in second semester students at FUJNC | eng |
dc.type | Trabajo de grado - Pregrado | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | spa |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TP | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dcterms.audience | Comunidad Académica Universitaria | spa |
dspace.entity.type | Publication |
Archivos
Bloque original
1 - 2 de 2
Cargando...
- Nombre:
- JuanCamiloMuñozMedina_2024.pdf
- Tamaño:
- 2.92 MB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
Cargando...

- Nombre:
- Cesión de Derechos patrimoniales de Autor simple-FUJNC..pdf
- Tamaño:
- 54.56 KB
- Formato:
- Adobe Portable Document Format
- Descripción:
- Cesión de Derechos patrimoniales de Autor simple-FUJNC.
Bloque de licencias
1 - 1 de 1
Cargando...

- Nombre:
- license.txt
- Tamaño:
- 14.45 KB
- Formato:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Descripción: